Verslag 5 - Reisverslag uit Chauny, Frankrijk van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu Verslag 5 - Reisverslag uit Chauny, Frankrijk van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu

Verslag 5

Door: Bob en Hennie Schickendantz

Blijf op de hoogte en volg Bob en Hennie

21 Juni 2014 | Frankrijk, Chauny

Weer even een stukje verder…………………..
We liggen op een mooi plekje voor de volgende tunnel. Het licht staat op rood, maar even later springt het op groen. We besluiten niet door te varen, want het is al vrij laat en de lucht betrekt nogal. ’s Nachts is er een vreselijk onweer, het regent heel erg en op een gegeven moment hagelt het grote “stenen”. Als het zo hard regent, zijn we blij, dat we op een boot zitten en voelen ons een beetje “Noach”. ;-)
De volgende morgen staat het licht weer op rood, maar volgens Bob, die altijd het eerste op is, is de vrachtboot, waar we gisteren mee door de tunnel getrokken zijn, al verder gevaren. Blijkbaar was deze boot ook gestopt gisteravond en nu verder gegaan. Het licht stond bij hem ook op rood. Bob vindt, dat wij dan ook wel verder kunnen. Ik vind dat wat “minder”. De tunnels zijn zo smal, dat je er maar vanaf één kant tegelijk door kan. Laat staan, dat je kan keren. En achteruit varen is niet gemakkelijk! We komen bij de tunnel en kunnen het einde zien. Deze tunnel is veel korter (1 km) en helemaal recht. Het is helemaal niet druk op het kanaal en we besluiten het erop te wagen. We doen al onze verlichting aan. Eigenlijk mag je maar met 3 à 4 km per uur door zo’n tunnel, maar om zo snel mogelijk aan de andere kant te zijn, hebben we onze topsnelheid van 12 km per uur wel gehaald! Gelukkig komt er niemand van de andere kant. Het is zelfs helemaal uitgestorven……………….we komen veilig in St. Quentin aan. Hier zou een goede jachthaven moeten zijn met alles erop en eraan, maar als we aan komen varen, zien we al dat het tekentje van de pomp doorgestreept is. Er is verder niemand, alles is dicht. Er is wel water en elektriciteit en we hebben leuke buren: mensen uit Nieuw Zeeland, die een paar jaar op een boot in Europa wonen. (Eén voordeel: je hoeft niet te betalen.)
Na een paar dagen in Chauny gelegen te hebben, komen we in Compiegne. Leuk haventje, niet te duur, mèt douche, water, elektriciteit en wifi! Alleen de wifi werkt niet en de havenmeester snapt er helemaal niets van, weet waarschijnlijk niet eens, wat wifi is.  Het was ons al opgevallen, dat de boten in Frankrijk er erg haveloos uit zien. Maar om het nu òp je boot te zetten, is toch wel raar. (Zie foto, wel fonetisch uitspreken.) ’s Middags wandelen we Compiegne in en komen in het park van het Palace Imperial. Het is heel groot en mooi. Die koningen en keizers wisten wel wat ze wilden!!! Er staan heel mooie beelden, dus snuiven we ook nog wat cultuur op. En konden het niet nalaten daar ook nog iets aan bij te dragen…………..(zie foto’s)

• 22 Juni 2014 - 21:37

Conny:

Hoi Hennie en Bob,

Wat een leuke verhalen zijn dit. Ik "stalk" jullie met veel plezier :-)

Groetjes,
    Conny

• 22 Juni 2014 - 21:54

Henk En Ria:

Spannend hoor. Varen door roodlicht gelukkig was de tunnel goed te overzien.
    Blijft toch steeds een verrassing waar je terecht komt in Frankrijk. Was zeker een
    oude man die havenmeester ging niet met zijn tijd mee.
    Leuk jullie verslagen te lezen. Leuke foto's. Met die hagelbui zeker blij dat je een stalen dak
    boven jullie hoofden hadden. Zijn benieuwd naar jullie volgende reisverslag.
    Grtjes uit een zonnig Nederland.

• 23 Juni 2014 - 07:17

Rita:

Hola ⚓️⛵️

Wat een avontuur in de tunnel !!
    Spannend , maar daar gingen jullie ook voor,het avontuur.
    Zo op reis maak jeleuke dingen mee die New Zeelanders
    leuk hoor .
    Het weekend komen R & A leuk hoor, en wij niet lang daarna!
    Geniet saampjes nog heel veel.

Dikke kus van ons ☀️

• 23 Juni 2014 - 08:27

Oli & Mich:

Leuke verhalen telkens weer... En schitterende foto's! :) Prachtig hoe ze die atleten in Compiegne levensecht hebben kunnen namaken zeg! Met oog voor detail, inclusief verband na knieblessure van het slagveld en toch een moderne toets dankzij die sportschoenen... We zien dat jullie genieten en dat hebben jullie verdiend :-) We wensen jullie verder nog een prachtige reis!

Grtjs,
    Oli & Mich

• 23 Juni 2014 - 09:25

Henk Kouwenberg:

Hoi Henny & Bob Gaat goed met de reis zie ik wel Mooie beelden vooral dat eerst beeld dat had wel een voorvader van je kunnen zijn Bob. Maar gelukkig gaat alles goed met jullie en verloopt de reis voorspoedig.

Groeten Bertha en Henk