Verslag 6 - Reisverslag uit Bernières-sur-Seine, Frankrijk van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu Verslag 6 - Reisverslag uit Bernières-sur-Seine, Frankrijk van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu

Verslag 6

Door: Bob en Hennie Schickendantz

Blijf op de hoogte en volg Bob en Hennie

02 Juli 2014 | Frankrijk, Bernières-sur-Seine

Zo, dat is weer even geleden. We hebben het ook zó druk. Met varen, vissen, wandelen, fietsen en vooral met genieten! 
Het laatste stukje van de vorige keer ging over Compiegne. Daarna zijn we naar Creil gevaren en hebben daar aan de kant van de Oise gelegen. Een mooi plekje aan een stukje gras met bomen. Er kwamen wel wat binnenvaartschepen langs, die wat golven maakten, maar na achten was dat wel over. Dus konden we wat dat betreft rustig slapen. Wat Bob echter verontrustte, was de wijk, die achter de bomen lag. Er was daar een politiebureau, waar het een komen en gaan was van een (niet nader genoemd) soort mensen. Normaal slaapt Bob altijd met oordoppen in vanwege het geluid dat ik produceer als ik van mijn slaap geniet. Deze nacht maar even niet en in het kozijn lag een mes, dat we normaal gebruiken voor het doorsnijden van een lijn, als het in de sluis mis gaat. Gelukkig bleef het rustig. Wat minder was -we hadden net alles in orde- dat er een “ploeg” gemeentewerkers langs kwam, (die ons overigens allervriendelijkst begroette), die met een geweldige energie het gras kwam maaien!!! Ik kon nog net het deurtje van de boot dichtdoen, maar de boot zag er niet uit, behalve dan misschien “biologisch”!!
Na Creil kwamen we in Cergy terecht. Een heel leuke haven aan het eind van de Oise. Om het kommetje van de haven lagen restaurants en appartementen. Heel gezellig. Boodschappen gedaan, naar de kapper geweest. Terwijl mijn haar geknipt werd, heeft Bob de mensen daar geamuseerd. Het valt me reuze mee, dat mijn haar nog goed geknipt is, want ze hadden de grootste lol! Een stukje verder op lag een groot recreatiepark met grote meren, die ontstaan zijn door zandafgravingen. Er was daar van alles: grote grasvelden, waar hele families neergestreken waren, een zwembad, een zeilschool, een survival-bos. Aan de overkant was een grote, rode brug en daarna een aantal trappen (totaal 330 treden). Bovenaan een grote uitkijkplaats met 12 betonnen kolommen. Als je goed keek, kon je Parijs zien. Nu herken ik Parijs alleen maar aan de Eiffeltoren, maar volgens een Fransman kon je een voorstad, la Défense zien………
Na Cergy waren we van plan een stukje de Seine op (of eigenlijk àf) te varen naar Poissy. Daar wilden we een week blijven liggen. Andrea en Rob konden ons daar bezoeken. Na hun bezoek zouden wij richting Parijs varen. Ons eerste plan was om naar Honfleur te varen, waar onze vrienden Jean-Marie en Jociane wonen. Er waren echter mensen, die het ons afgeraden hadden. Het zou lastig zijn om daar te varen, de sluizen groot en moeilijk door te komen, veel vrachtschepen……………..dus hadden we besloten het maar niet te doen. Na een paar uur varen, kwamen we in Poissy aan. Wat volgens de kaart een mooie haven zou moeten zijn, was een desolate vlakte met allerlei machines op de kant. Kortom niet een haven om een week te blijven, zeker niet met gasten aan boord. Er was daar niks! Dus maar doorvaren………….Na nog een klein haventje, dat ook nog vol bleek te zijn, maar doorgevaren naar de sluis Méricourt, waar achter een haven in een schitterend natuurgebied lag. Daar hebben we een week met veel plezier gelegen. Alleen: nu waren we zo ver de Seine af en het was zo mooi, dat we nu maar weer besloten hebben om door te varen naar Honfleur!  De geleerden zijn het er nog lang niet over eens, of we een “vrije wil” hebben, maar ik weet het nu ook niet meer…………

• 05 Juli 2014 - 08:24

Jan Barendrecht:

Ha vrienden, goed om te lezen dat jullie het zo goed naar je zin hebben.
    Hier gaat alles zijn gangetje heb al weer drie weken noeste arbeid erop zitten, time flies
    Ben druk geweest met de boot, nieuwe kap besteld etc, KASSA!
    Dinsdag is de monteur geweest voor onderhoud, koelsysteem lekte, zat niet mee want bij het verwijderen van de slangen ging de koperen koeler kapot shit.
    Gisteren belde hij dat hij dinsdag de boel weer komt aansluiten. Nou ja weet ik tenminste waar ik voor werk, zal wel een lekkere prent worden.
    Ook nog nieuwe accu's gekocht, ga ik vanmiddag met Lau ff plaatsen.
    Hij gaat over een week een weekje varen met Els.
    Nou lui het best en tot over ......weken.

Groeten Jan

• 05 Juli 2014 - 10:02

Henk En Ria:

Mooi en spannend verhaal. Hoe vaarde een biologische schip. Zijn benieuwd waar jullie finishen.
    Grtjes ons